• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

LOGOPEDYCZNE ZABAWY DLA DZIECI!

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH WSPOMAGAJĄCYCH...

 

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH WSPOMAGAJĄCYCH MOWĘ

 

Przyczyną wadliwej wymowy wielu dźwięków jest niska sprawność ruchowa narządów mowy: języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy.

Rozwój mowy dziecka jest uzależniony od dojrzewania narządów artykulacyjnych i rozwoju ich motoryki. Dziecko od urodzenia ćwiczy narządy mowne podczas ssania, połykania i żucia. To umożliwia wymowę pierwszych głosek. Do prawidłowej wymowy potrzebne są precyzyjne ruchy wszystkich narządów mownych. Dziecko musi posiadać umiejętność wykonywania świadomych ruchów języka warg i żuchwy oraz czuć ich ułożenie.

Często bywa jednak, że z różnych przyczyn poziom motoryki narządów mowy jest znacznie obniżony, np.:
- niska sprawność mięśni tych narządów (język wiotki, wargi mało elastyczne);
- skrócone wędzidełko języka;
- język zbyt gruby, masywny;
- wady zgryzu;
- złe nawyki środowiskowe.

Systematycznie prowadzone kilkuminutowe ćwiczenia mogą wspomóc oczekiwane efekty logopedyczne.

 

ĆWICZENIA ŻUCHWY

Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski „a”, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.

Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie.

Guma do żucia - naśladowanie żucia gumy.

 

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO

·       Balonik – nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.

·       Zmarźlak – chuchanie na „zamarznięte ręce”.

·       Śpioch – chrapanie na wdechu i wydechu.

·       Kukułka i kurka – wymawianie sylab: ku – ko, ku -ko,uku – oko, uku – oko,kuku – koko, kuku

ĆWICZENIA WARG I POLICZKÓW

Minki - naśladowanie min: wesołej – płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie..

Rybka – wysuwanie warg do przodu i rozszerzanie na końcu jak u ryb.

Baloniki – nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł – dziecko palcami uderza w policzki.

 

ĆWICZENIA JĘZYKA

Kotki – kotek pije mleko – szybkie ruchy języka w przód i w tył, kotek oblizuje się – czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi.

Zmęczony piesek – dziecko naśladuje pieska, który głośno oddycha i język ma wysunięty na brodę.

Szczoteczka – język to szczoteczka do zębów, która po kolei czyści zęby górne od strony zewnętrznej i wewnętrznej, a następnie zęby dolne z obu stron.

Cyrkowiec – język próbuje wykonać różne sztuczki np. górkę – czubek języka oparty o dolne zęby, środek się wybrzusza,

rurkę – przez którą można wdychać lub wydychać powietrze, szpilkę – układanie wąskiego języka,

wahadełko – przesuwanie języka do kącików ust w stronę prawą i lewą.

Koniki – czubek języka uderza o podniebienie i opada na dół. Raz konik idzie wolno, to biegnie, parska, śmieje się: iha, iha… 

Wymienione wcześniej przykłady ćwiczeń aparatu mowy można prowadzić w formie zabawowej chętnie akceptowanej przez młodsze dzieci, np. ćwicz z tygryskiem!                                                                                        

                         

 

Na podstawie:

"Wesołe minki tygrysa..." - Maria Faściszewska

„Cmokaj, dmuchaj, parskaj, chuchaj” - Katarzyna Szłapa

 

 

23 listopada 2019   Dodaj komentarz
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Blogi