ĆWICZENIA ODDECHOWE KAŻDEGO DNIA!
ĆWICZENIA ODDECHOWE KAŻDEGO DNIA!
Dzieci z wadami wymowy w zarówno w przedszkolach, jak i w szkole podstawowej są najliczniejszą grupą spośród wszystkich grup do pracy korekcyjnej.
W pracy nad skorygowaniem wady wymowy kluczowa jest rola rodzica. To rodzic w domu każdego dnia pracuje z dzieckiem nad poprawnością wymowy.
Na rozwój dziecka i jego powodzenia szkolne wpływa przede wszytkim mowa. To dzięki mowie dziecko nawiązuje kontakty społęczne, komunikuje się, zdobywa informację. A także to właśnie mowa umożliwa dizecku wyrażanie własnych uczuć, czy opinii. Wady wymowy są wiec dużym utrudnieniem w osiągnięciu sukcesów szkolnych.
Wczesna diazgnoza logopedyczna i terapia oraz współpraca rodzica to podstawa sukcesu w eliminowaniu wady wymowy.
Oddychanie jest podstawową czynnością przy mówieniu. Kiedy dziecko nie mówi, np. podczas snu, zabawy, przy oglądaniu telewizji – usta i szczęki dziecka powinny być zwarte, a powietrze powinno spokojnie wypływać przez jamę nosową. Dzięki temu aparat artykulacyjny rozwija się prawidłowo. Ważne jest kontrolowanie prawidłowego oddychania u dziecka.
Ćwiczenia oddechowe służą:
· wyrobieniu oddechu przeponowego
· poszerzeniu pojemności płuc
· wydłużeniu fazy wydechowej
· mówienia na wydechu
· dostosowania długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi
· zsynchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie – raz dziennie ok 5 min.
Przykłady:
- łączenie ćwiczeń oddechowych z ćwiczeniami gimnastycznymi: wdech wykonujemy z jednoczesnym podnoszeniem rąk, wydech połączony z powolnym opuszczaniem ich w dół
- wykonanie wdechu i zdmuchanie świeczki (powoli/szybko) na wydechu
- zdmuchiwanie kawałków papieru z gładkiej powierzchni
- zabawa ze słomką: przenoszenie kawałków papieru, styropianu słomką
- zabawa w bańki mydlane
- dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki, piórka
- dmuchanie balonów
- „zmarznięte ręce” – dmuchanie na ręce
- dmuchanie na wiatraczek
Dodaj komentarz